Tjenester

Kiropraktor

En kiropraktor diagnostiserer og behandler feilfunksjoner i bevegelsesapparatet – smerter, svakhet, eller stivhet. Kiropraktor er en primærhelsetjeneste som skal selvstendig kunne vurdere, diagnostisere, behandle eller videre sende pasienter til ytterligere undersøkelser. Det betyr blant annet at en kiropraktor kan henvise til sykehus, spesialister og radiologiske undersøkelser (Røntgen, Ultralyd,  CT, MR). En kiropraktor har også rett til å sykemelde inntil 12 uker.

Behandlingen skjer gjennom ulike manuelle teknikker slik at behandlingen blir tilpasset behov / diagnose. Manuelle teknikkene som benyttes kan være manipulasjon/leddjustering, mobilisering, traksjon, tøyteknikker og massasje. En kiropraktor driver også med opptrening nakke og rygg, samt forebygging av belastningsproblem.

Osteopat

Osteopati er en autorisert tittel. Behandlingen består i hovedsak av tøyning og bevegelse av bindevev, muskler og ledd ut fra en teori om at dette skal hjelpe kroppen til å lege seg selv. En osteopat ser i likhet med kiropraktorene på kroppen som en sammenhengende helhet, der enkeltdeler påvirker hverandre.

Fysioterapeut

En fysioterapeut behandler og forebygger sykdommer og skader i bevegelsesapparatet. Fysioterapeuten gjør en klinisk undersøkelse slik at han får dannet seg et bilde av bevegelighet, styrke og balanse, som brukes i et behandlingsforløp. Mye av den terapeutiske tilnærmingen skjer gjennom spesifikk og progressiv trening

I Norge kreves det autorisasjon for å ha tittelen fysioterapeut. En fysioterapeut kan arbeide helt privat eller med ha refusjonsavtale med Helfo. Flere av våre fysioterapeuter har refusjonsavtale med Helfo som betyr at du som pasient betaler egenandel inntil frikort grense – egenandelskort for behandling.

Massasje

En klassisk massasje er manuell bearbeiding av muskler og bindevev. De mest kjente fordelene ved klassisk massasje er reduksjon av muskelspenninger og relaterte plager.

Det finnes likevel en rekke andre fordeler som kanskje ikke alle kjenner til. Massasje kan øke leddmobilitet, blod- og lymfegjennomstrømning i muskulatur og bindevev, samt bidra til fysisk og psykisk avkobling og velvære. Også mange smertetilstander kan lindres ved massasje, flere betennelser i senefester er ofte forårsaket av muskelspenninger eller triggerpunkt.

Trykkbølge

Trykkbølgebehandling kan dempe eller kurere kroniske plager i muskler eller sener. Forskning viser at kroniske smertetilstander i senevev ofte er resultat av en mislykket reparasjon fra kroppens side, at det blir for mye arrvevdannelse som igjen skaper smerter. Siden kroppen ikke selv klarer å ødelegge vev som har vokst feil, får du kroniske smerter.

Trykkbølgene skaper mikroskader i vevet og det legges til rette for at kroppen kan bygge opp vev på riktig måte igjen. Erfaring viser at 4 av 5 pasienter blir smertefrie og/eller funksjonsfriske etter trykkbølgebehandling.  Behandlinger tar ca. 10 minutter og gjennomføres av erfarne kiropraktorer. En behandlingsserie av trykkbølgebehandling består vanligvis av 4-5 behandlinger.

Ultralydundersøkelse

Ultralyd er høyfrekvente lydbølger som blir fremstille detaljerte bilder av vev i kroppen. Ultralydndersøkelsen er smertefri og ufarlig. Ultralyd er så trygt at undersøkelsen.

Ved å bruke ultralyd som et supplement i den kliniske undersøkelsen, får terapeuten en bedre forståelse av  skader i muskler, sener og ledd. Basert på eventuelle funn kan behandleren bekrefte eller avkrefte mistanke til diagnose, og på denne måten igangsette riktig behandling raskere.

Ønsker du en ultralyd us for smerter skulder, kne, ankel, eller muskelvev så ta kontakt.

Dype skader i ryggrad og alvorlig sykdom kan ikke visualiseres. Ved mistanke om brudd eller alvorlig sykdom blir du direkte henvist til Rtg, MR eller CT-undersøkelser.  Vi vil på klinikken henvise deg videre til MR eller RTG i de tilfeller der dette er nødvendig.

Naturterapi

Hovedprinsippene går ut på å styrke kroppens eget immunforsvar slik at den blir istand til å helbrede seg selv. Dette gjøres ved å skape balanse i energibanene, organene og vår emosjonelle kropp. Symptomer er kroppens varseltegn for at noe er galt med kroppens ulike funksjoner.

Målet blir derfor å finne årsaken til symptomet og behandle deretter.  Mange klienter kan ha samme symptomer, men likevel helt forskjellige årsaker.  Behandlingen blir individuell og kan variere fra klient til klient. Mye behandlingen skjer gjennom kosthold, massasje, akupunktur, og veiledende samtaler.

Akupunktur

Akupunktur er en kinesisk medisinsk metode som er flere tusen år gammel. Tynne nåler penetrerer huden og plasseres i spesifikke akupunkturpunkter tilhørende såkalte meridianer som igjen er tilknyttet hvert sitt organ. Du kan oppleve en følelse av prikking, press, “sildring”, varme og avspenning når du ligger med nålene.

Kinesioteiping

Kinesiotaping er en metode hvor man bruker elastiske tape. Den legges over og rundt musklene slik at den støtter og aktiverer musklene, og kan motvirker overspenning. Målet med kinesioteip er å skape et bindevensdrag som igjen (1) stimulere muskulaturen til å arbeide mer eller mindre, (2) redusere belastningen på bånd og ligamenter, og (3) redusere eller øke sirkulasjon. Kinesiotape metoden brukes sjelden alene, men som et supplement til annen behandling.

Kinesiotapen er tynn og elastisk, samt den tåler vann og vanlig kroppsbruk. Det vanlige er at tapen sitter på i ca. 4-5 dager før den skiftes ut. Det er få bivirkninger av kinesiotaping.

Helsebad