Hva tester vi

Laktat / Melkesyreterskel

I kondisjonsidretter snakker man ofte om ulike intensitetssoner. Kjennskap til intensitetssonene kan være svært nyttig for de som ønsker fremgang i prestasjon/treningen.

I typiske utholdenhetsidretter er laktattesting en av de mest benyttede metodene for å måle endringer i prestasjon.

Laktattest gjennomføres idrettsspesifikt. Derfor gjennomføre laktattester for løping på tredemølle, og for sykkel på sykkel med wattmåler. I tillegg måler man hjertefrekvens. Du må ha med egen pulsklokke. Selve testen tar ca 30-45 minutter inkludert oppvarming.

Ellers anbefaler vi alle som er litt interessert om å droppe innom NTNU sin lille kondiskalkulator.

Styrke

Mange ganger kan det være smart å teste av styrken din, da det kan øke sjansene for bedre og raskere treningsresultat, samt unngå skader/overbelastning. 

Det er flere måter å teste styrke på. Det er ofte mest relevant å teste hva du maksimalt klarer ved en eller flere repetisjoner. Dette kan man gjøre selv, da velger man ut øvelser som er tilpasset treningen din, og velg gjerne øvelser som bruker store muskelgrupper. Velger du øvelser hvor du kan skade deg selve f.eks. benkpress, må du ha noen som spotter/følger med deg. 
Velger du øvelser som tar i bruk flere store muskelgrupper så sørg for at du har en god  teknisk gjennomføring. Fine øvelser å teste vil være benkpress, knebøy og markløft.

Velger du at vi skal teste deg plukker vi ut øvelser som er relevant dine ønsker, dine interesser, og evt krav ift idrett/aktivitet (fotball, løping, styrkeløft etc)

Functional Movement Screen

FMS er et kartleggingssystem av grunnleggende, funksjonelle bevegelsesmønstre, asymmetrier og stabilitet/mobilitet. 7 grunnleggende tester scores fra 0 til 3 poeng. Toppscoren er altså 21.

FMS avslører hvor du skal konsentrere treningen for å unngå skader og prestere optimalt. FMS er nå brukt av fotballklubber i nederlandsk Æresdivisjon, italiensk Serie A, Bundesliga og Premier League, flere klubber i amerikansk fotball (NFL) og i basket i USA (NBA). Også politiavdelinger, Brannvesen i USA og spesialavdelinger i forsvaret (Navy Seals) gjør bruk av FMS. I Olympiatoppens kartleggingsverktøy, utgjør FMS en vesentlig del. Det norske hopplandslaget offentliggjorde i 2013 at de tar i bruk FMS.

Testingen er rask og effektiv – spesielt er FMS egnet for å kartlegge innsatsområder i lag. Men det krever motivasjon og dedikasjon til å ta tak i eventuelle funn!

Idrettsspesifikk basiskartlegging

Med basis i FMS kan vi utvide dokumentasjonen av bevegelsesmønstrene som er nøkkelen til normal funksjon. Ved å utvide testingen til å omfatte idrettsspesifikke detaljer, kan vi avsløre problemområder som har direkte innvirkning på skadeforebygging og prestasjoner i enkelte spesialidretter. 

Dette er ny kunnskap og det er få som har kompetansen. Foreløpig er det ikke utviklet spesifikk basiskartlegging for alle idretter. Er du topputøver eller genuint opptatt av de små detaljene som kan gjøre deg enda bedre, sjekk om din idrett har en enda dypere kartlegging enn FMS!